Menyusukan Anak di NICU

Salam Ramadan Ke 16 semua.

Hari ni Ain nak cerita pengalaman Ain masa stay di NICU selama seminggu dengan baby pramatang Ain ni. Hehehe.

Sebabnya dah ada beberapa orang yang tanya Ain macam mana nak handle susu ibu di NICU kan. Jadi memula nak ceritanya, untuk ada susu ibu ni kita mestilah happy, takmo stress stress dulu. Mende ni mesti susahkan sebabnya, anak dalam NICU , kite sebagai mak mesti susah hati kan. Tapi tapi sangat penting untuk mak mak kekal relax dan maintain happy sebab bile happy baru lah oxytocin, hormon happy kite boleh transport susu dengan baik dalam badan kite kan.

ni nak cerita pengalaman Ain sendiri, lepas bersalin, baby Ain dah kene warded di NICU sebab pramatang dan Ain dapat jumpa baby pun sehari lepas bersalin sebab dari wad nak ke NICU tu jauh, xde orang boleh bawakkan. So, tunggu esok barulah husband datang dan bawa Ain jumpa baby. Tapi gap sehari tu Ain dah START MEMERAH untuk baby sebab duk berjauhan kan mesti fikir, baby nak minum apa. Hari first tu sikit je dapat, tapi x sedih sebab memang dah tahu ilmu yang perut baby hari pertama kecik je. Macam gambar bawah ni ha.

Then, petang hari pertama tu Ain dah boleh keluar wad tapi baby still warded. Balik lah rumah dalam keadaan memikirkan anak. Balik rumah tu pun Ain MEMERAH lagi untuk baby, simpan dalam chiller pastu suami Ain pun hantar susu ke hospital.  Then keesokannya Ain dapat call dari hospital, katanya Ain dapat stay hospital duduk dengan baby. So,Ain pun pergi lah hospital dengan semua bekal susu yang dah perah kat rumah. Pendek cerita Ain stay kat hospital selama seminggu dan masa kat hospital memang Ain MEMERAH sebab baby pramatang ni tak pandai menghisap direct. So Ain bagi nurse simpan dekat freezer hospital.

Cume Ain nak cerita. Sampai satu tahap nurse sendiri tegur Ain, macam mana susu Ain banyak. Ain jawab senang je. Happy dan jaga makan. Hehehe.

Jadi Ain nak suggest untuk mak mak yang tanya camne pengurusan susu ibu untuk anak di NICU tu, kalau x boleh stay dengan anak di hospital. boleh perah susu tu dan simpan di chiller, then bawa ke hospital dan bagi kat nurse. nanti nurse akan guna susu tu masa feeding time anak kita.

Yang penting sekali, mak mak semua kene happy dan jangan stress k. Pastu jaga apa yang kita makan.

Terima kasih

AIN NAJIHAH
Shaklee ID :1313081

Comments